Norges råeste sjåførskolebil

Test av Audi RS6

Norges heftigste sjåførskolebil, Audi RS6


Olavs Trafikkskole i Sandnes har en ledelse som er over gjennomsnittet interessert i bil, noe som gjenspeiler seg i bilparken, og da spesielt en Audi RS6 som kanskje er Norges heftigste sjåførskolebil? Vi var så heldige å få låne RS6èn noen timer en regnfull lørdag og sitter igjen med et mektig inntrykk.

kle 6999
RS6èn er en 2014 modell med det meste av utstyr som leveres av Audi, også Dynamic Pack som inkluderer både LED-lykter, dynamisk styring, sportsunderstell med Dynamic ride control, massive keramiske bremser, sports differensial og 305 km/ topphastighet. Bilen har en 4,0 liter V8 med doble turboer som yter 560 hk og 700 Nm. 0 – 100 km/t er oppgitt til 3,9 sek.

Vi kunne neppe vært mer uheldig med været på testdagen. Høljregn og mørke tunge skyer ute. Men etter en stund går det opp for meg at vi neppe kunne fått bedre vær for nettopp denne bilen. Årsaken er at ved min side sitter en ihuga BMW M entusiast som jeg ofte har vært uenig med i debatter omkring BMW M biler vs Audi sine RS biler, noe som mange som kjenner igjen fra våre debatter på Facebook. Argumentasjonen til fordel for RS har hele tiden vært gode egenskaper på alle føre, og derav bedre egnet for Norske forhold en BMW M biler. Regnværet under testen ville kanskje sette et endelig punktum for debatten?
 
Lyd og performance
Undertegnede har lang erfaring med denne generasjon A6, og ikke mye skiller en ordinær diesel utgave med RS6 når det gjelder komfort. Bilen er fantastisk behagelig når vi setter den i «Comfort» i Audi Drive Select systemet. Jeg har aldri opplevd en bil som forvandles så mye som denne bilen gjør i de ulike moduser. Dette har nok mye med at bilen er oppsatt med luftfjærer, noe som gir mer rom for justering enn kun støtdempere som på andre modeller. Sett bilen i «Dynamic» og den forvandles til en sportsbil med strammere fjærer og mer direkte styring. Spjeld i eksosen åpnes og girkassen blir mer aggressiv. Lyden er mildt sagt imponerende når V8èren får lov å lyde slik den skal gjøre. Et godt pådrag avslører hvilket potensiale bilen har og den er direkte brutal i akselerasjonen. Når en kjører rolig på landeveien kutter bilen ut 4 sylindrer og kjører i en egen 4 cyl. modus for å spare bensin. Vår test ga neppe noe realistisk bilde på bensinforbruket. Fin kjøring vil likevel ikke gi et skremmende forbruk, men med litt aktiv kjøring så endres dette brått. Girkassen er en 8 trinns automat, ikke dobbelclutch. Den girer raskt og gir en større grad av komfort en enkelte dobbeltclutch girkasser gir. 
 
Konkurrenter
Så hva skiller en RS6 mot erkerivalen BMW M5 på en dag som dette? Svært mye er svaret, og det handler om Quattro, Audi sitt firehjulstrekk og sammen med aktiv differensial har vi grep uansett om det flyter vann i veibanen. Stillestående akselerasjon uten traction control på, gir neste ikke noe hjulspinn og min BMW entusiast lurer på om fysikkens lover er opphevet i noen sekunder, for dette skal jo ikke gå an? Bilen er som limt til underlaget selv om vindusviskerne har sitt svare strev med å holde unna alt vannet. Vi får bilen opp i fart og angriper hårnålssvinger med stor entusiasme og kan gi nesten full gass ut av svingen uten å miste feste, noe som ville vært uhørt i en bil uten firehjulsdrift i slikt føre. Tryggheten bilen gir er enorm, og en må ikke hete Vettel eller Hamilton til etternavn for å kunne kjøre denne bilen aktivt. Bremsene er enorme og gir en god følelse av tillit og bremser bilen ned fra høy fart på en imponerende effektiv måte. Bilen er neppe så dynamisk og balansert på tørr asfalt som en BMW M5 av samme generasjon, men på denne dagen er RS6 kongen.

Turen videre går med til å velge mellom «Comfort» og «Dynamic» basert på underlaget, og det er en herlig tilfredsstillende følelse å ha slike kontraster, hvorpå i andre biler må en nesten synse om det er forskjell på ulike moduser. Lyden i «Dynamic» er grov og raspende, maskulin og eksotisk på en gang. Slipp gassen og den smeller «riktig» i eksosen, ikke litt kunstig som nyere AMG biler. Lydbildet i «Comfort» er likevel ikke høyere en på en standard A6 selv om frekvensområdet er merkbart lavere og mer eksklusivt.
 
Testbilen
Testbilen er en 2014 modell, og på tross av en liten facelift på senere modeller er de så å si identisk i dag og fortsatt i salg. Audi har lansert ny generasjon av sin standard A6 så det er ikke lenge før det kommer en ny RS6 på markedet for å møte konkurransen fra nye M5, som i siste versjon også har fått firehjulstrekk og passert RS6 på de fleste områder. Vår testbil ser enda flott ut og gir ikke følelsen av å kjøre en utgående modell. Unntaket er kanskje interiøret som har fått betydelige forbedringer i nye Audi A6 og får denne til å se gammel ut i forhold. Skulle dette blir plagsomt er medisinen å sette bilen i «Dynamic» og gi gass. Uansett om interiøret har eldes så er kvalitet og finish svært høy på alle materialer i kjent Audi stil. Setene er gode RS sportstoler som både er komfortable og gir god støtte. Mye karbondetaljer gir også et sportslig utrykk.

Vi må ikke glemme at dette er en sjåførskolebil, og det er nesten litt skummelt med ekstra pedalsett hos passasjer i en bil med slik ytelse. Bilen er stilfullt dekorert med Olavs Trafikkskole sin profil og dekor. Det gir bilen et forsterket sportslig inntrykk sammen med 22» Vossen felger.

Audi RS6 er nok drømmen for mange, spesielt de som har familie. Det å ha en komfortabel stasjonsvogn som rommer 5 voksne mennesker sammen med imponerende bagasjeplass og egenskaper som en superbil er sjelden vare. Spesielt når en ser på egenskapene på alle føre og forhold. Vinter, snø, is, våt kald asfalt og bilen har bedre egenskaper enn de fleste er ikke hverdagskost for en bil med 560 hk.

Er det noe negativt med en RS6? Egentlig ikke om en ser bort fra prisen og høyere bensinforbruk en «vanlige» biler.  


Tekst og foto: Kjetil Kleppe v/ Megabite AS
KLE_7024

Eldre innlegg