Test av BMW M5 Competition på Motorcenter Norway
Det er ikke første gang Kvål Auto tester BMW M5, men faktisk tredje. M5 er blitt et ikon blant bilkjennere og en modell som Kvål Auto har mye kompetanse på. Denne gangen tester vi en 2014 modell med Competition Package.
Noen lurer kanskje på hvorfor vi ikke tester siste modell, eller en helt ny M5. Årsaken er enkel. Det er få av siste generasjon er på veien, og sett opp mot målgruppen til Kvål Auto vil en 2014 modell være langt mer realistisk i innkjøp. Bilen vi tester fremstår likevel som ny og en modell som fortsatt ser moderne ut. Sammen med undertegnede stiller også Ordin Orre fra Kvål Auto til testkjøring, en BMW M entusiast som har eid mange M modeller fra BMW, også samme generasjon M5 som vi tester i dag, da uten Competition Package.
Competition Package
Hvordan gjøre det ekstraordinære enda mer spesielt? Competition Package var en ganske kostbar oppgradering i 2014 og inneholder en rekke forbedringer på performance siden. 15 hk økning til totale 567 hk sammen med et forbedret og senket understell med andre fjærer og dempere. Fintuning av styring, aktiv differensial og raskere giring gir en M5 på steroider som skal gjøre kjøredynamikken enda bedre.
Denne bilen er i tillegg èn av 14 stk imola røde M5 F10 totalt laget i verden. 5 av de i EU med ratt på venstre side hvorav 3 av de er identiske med røde kontrast sømmer i interiøret. 3 stk har ratt på høyre side (UK), og 6 stk Nord Amerika. Av de 3 identiske ble èn totalvraket I 2021. Det er derfor bare 2 biler i verden med denne farge komboen utvendig/innvending.
Turen går fra Sandnes til Motorcenter Norway i Hauge i Dalane. Et nytt fantastisk nytt motorsportanlegg hvor vi var så heldige å få tilgang til i forbindelse med testkjøringen. Dette gir oss tilgang til å få teste bilen på en måte vanlig landevei ikke tillater. Turen fra Kvål Auto til motorsportsanlegget er drøye 9 mil, noe som i comfort mode gir like bra kjørekomfort som i hvilken som helst BMW 5 serie, og noe av det som ofte overrasker med nyere M modeller.
Høsten er kommet til Jæren, og det regner tungt hele dagen og gjør kjøreforholdene noe mer krevende en normalt. Vi får ikke banen for oss selv hele dagen, men må dele anlegget med Elbilforeningen som tester en rekke populære elektriske SUVèr. Kontrasten kan neppe bli større og vi kan ikke annet en å se komikken i det hele.
Kjøreinntrykk
M5`en er mektig på banen og gir et svært bra inntrykk selv om den kjemper for å få grep i høljende regnvær. Skyvet uansett hastighet er imponerende. Sammen med et motorsportanlegg som er utrolig bra med fantastiske svingkombinasjoner og høydeforskjeller som gir underholdene kjøring gir det en berusende opplevelse. M5èn er heldigvis utstyrt med gigantiske keramiske bremser noe som gir en enorm bremsekraft på en såpass stor tung bil. Dette er en oppgradering som verdsettes spesielt ved banekjøring. Å kjøre en M5 gir alltid en litt unik følelse vi ikke får i andre biler. Når vi kjører en rendyrket sportsbil som Porsche eller Ferrari forventer vi ytelsen og egenskapene bilene innehar, og selv om vi egentlig vet hva en M5 står for kamufleres det elegant i en firedørs sedan med et utseende som ikke skiller seg mye ut fra naboens 520 diesel. Alt fra det å trykke på startknappen, høre lyden, sette bilen i drive og kjører av gårde, ja så slutter en ikke å bli overrasket over forvandlingene M avdelingen til BMW har gjort her.
Det er vanskelig å konkludere sikkert rundt hva Competition Package har tilført bilen. Ordin som har eid tilsvarende bil uten denne pakken mener at bilen er mer dynamisk og presis. Den marginale effektøkningen er nok det en merker minst her.
Vil ble nødt til å ta en pause da Elbilforeningen skulle kjøre dragrace med el-bilene sine. Etter å ha kjørt M5 med sitt fantastiske lydbilde ble det noe komisk å stå på sidelinjen og se på biler med ufo, svusj-lyder fare forbi gjerdet.
F10 generasjonen av M5 er innen rekkevidde økonomisk for stadig flere. Dette er biler som er rimelig driftssikre og ikke nødvendigvis så mye mer kostbare å vedlikeholde. Bilene kan brukes året rundt til hele familien slik det ikke nødvendigvis må være bil nr. to slik en mer rendyrket sportsbil ofte blir. Dette vil også forsvare kostnader i langt større grad.
Tekniske data:
0-100 4.2sec; CO2 232g/km; Vekt 1945kg; Motortype, cc V8, 4395cc, twin-turbocharged bensin; Effekt: 567bhp ved 6000-7000rpm; Torque 502lb ft 1500-5750rpm; Girkasse: 7-spd M-DCT semi-automatic
Bildegalleri: