Test av hybrid
Hybrid, bensin eller diesel, eller el. bil?
Vi tester BMW 530e. Er hybrid det beste alternativet? Vi tester BMW sitt svar på en moderne hybrid som kombinerer egenskaper fra flere typer drivlinjer. Bilen som testes eies av undertegnede, noe som gjør at erfaringsgrunnlaget er blitt omfattende. Bilen er kjøpt ny av merkeforhandler og er nå blitt et halvt år gammel og blitt testet grundig både til lokal kjøring og ferieturer.
For en som har kjørt V8 bensin, og store dieselmotorer de siste 30 årene sitter det langt inne å kjøpe hybrid. Hva er vitsen? Vel, kr. 200 000,- mindre i avgifter hjelper nok på motivasjonen til å prøvekjøre og vurdere en slik bil, og et argument som gjør bilen ekstremt konkurransedyktig sett opp mot tilsvarende modeller uten hybryd. Da gjenstår spørsmålet, ble jeg fornøyd?
Teknologien bak hybridbiler er både komplisert, men også svært forskjellig fra ulike bilprodusenter. BMW 530e er en plugg in hybrid, dvs. den kan lades fra stikkontakten, noe som utløser avgifts-fordeler. Bilen har et batteri på 9,2 kw og en teoretisk elektrisk rekkevidde på 5 mil. Det som skiller BMW fra eks. Volvo er at de benytter samme drivlinje til både bensin og elektrisk motor. En Volvo er en forhjulsdrevet bil med el. motorer på bakhjul. BMWèn er bakhjulsdrevet og el. motoren sitter i girkassen/clutchhus og bilen girer også med ren el. drift gjennom alle 8 girene. Dette gir etter min erfaring en mer sømløs inn/utkobling av bensinmotor, og bedre integrasjon mellom bensin og el motor i daglig kjøring hvor dreiemoment/ytelse forsterkes av el. motoren. Ulempen er mangel på drift på alle fire hjul slik andre produsenter gir gjennom å ha to adskilte drivlinjer. X-Drive fra BMW leveres ikke i Norge til 530e. Ladetid fra tomt til fullt batteri tar 3,5 time på ordinær kontakt hjemme.
Mindre motorer
Downscaling av motorer er en trend, spesielt hos BMW, og jeg har lenge vært svært skeptisk til å gå fra dreiemomentsterke sekssylindrede motorer til rekkefirere. Etter min mening har hybridsystemet i 530e eliminert de ulempene som en mindre motor medfører gjennom tilførselen av el. motoren. Dreiemomentet er der alltid når en behøver det, og bilen sliter ikke på samme måte ved lave turtall på høyt gir slik vi er vandt med.
Et spørsmål som ofte dukker opp er om hybridsystemet benyttes i en slik grad at det har noen økonomisk besparelse. Her må jeg utelukkende si ja. Jeg lader hver natt i egen garasje, noe som har medført et gjennomsnittsforbruk som er svært redusert. Avstand til arbeidsplass er tur/retur 4,4 mil og sammen med øvrig kjøring, inkl. noen lengre turer har snittforbruket endt på 0,38 l/mil. På kun jobbkjøring bruker bilen ca. 0,15 l/mil. Realistisk rekkevidde på kun el. drift med min kjøresyklus er ca. 3,7 - 4 mil. Rekorden er 4,5 mil på ren elektrisk kjøring i «Eco modus», et kjøreprogram som reduserer forbrukt maksimalt. Batteripakken og el. motor medfører en vektøkning på ca. 120 kg, og tar også plass, noe som går ut over redusert bagasjeroms kapasitet og bensintank på kun 46 liter. Lengre turer uten lademuligheter gir et forbruk på ca. 0,55- 0,58 l/mil.
Nær sagt all lokal kjøring er el. drift i praksis, noe som øker komforten. Selv om el. motoren er på kun 113 hk har den 250 Nm dreiemoment noe som gir mer en nok ytelse når hastigheten er såpass lav. Når ytelsen kommer direkte uten responstid oppleves det hele sømløst og bra, og en får litt forståelse for entusiasmen enkelte har for el. biler. Samlet ytelse med begge motorer er 252 hk og 420 Nm. 0 – 100 går unna på ca. 6 sek og bilen føles responsiv og sterk selv om det må presiseres at dette ikke er noen sportsbil. Spesielt på langtur og høyere hastighet på europeiske motorveier gir drivlinjen en god følelse grunnet bra dreiemoment og rask responstid pga. el. motoren som skyver sammen med bensinmotoren.
Bilen er støysvak og gir samlet sett svært god kjørekomfort. Bilen har tre ulike kjøremoduser, Eco Pro, Comfort, Sport som gir ulike kjørestil. Eco Pro reduserer forbruk både på strøm og bensin. Comfort sier seg selv. Sport strammer opp hele bilen, respons, girkasse, støtdempere og sidestøtte i seter og bytter intstrumentvisning. Det er overraskende stor forskjell på disse moduser kontra andre biler jeg har prøvd. E-drive som er BMW sitt navn på hybridsystemet har i tillegg tre innstillinger. Det er Auto som selv bestemmer hva som er mest energiøkonomisk basert på kjørestil og hastighet. Det er i tillegg Max e-drive som tvinger bilen til å kjøre kun elektrisk så lenge det er kapasitet i batteriene. Det er også en modus som heter Battery control. Denne lader batteriet til ønsket nivå og vedlikeholder nivået for videre kjøring. Denne er grei å bruke om du skal kjøre et stykke og ønsker å ha strøm når du kommer frem.
Hvordan er den å kjøre
Det er en stor og tung bil, noe som kjennes. Den er likevel svært lettkjørt og forvandles ganske bra ved å bruke "Sport" knappen om kjøringen skal være mer aktiv. Bilen strammes opp og blir mer direkte. Kjøreegenskaper og styrefølelse er i kjent BMW stil og bra. Det som kjennetegner bilen er nok likevel komfort. Bilen har svært gode seter, støynivå er blant det laveste jeg har opplevd i noen bil og få biler gir samme komfort mye takket være hybridteknologien som så umerkelig er tilstede i mange kjøresituasjoner. Eksemple på det kan være køkjøring, start/stopp i kryss hvor alt er mykt og rykkfritt. Om det er noe jeg savner på bilen må det være firehjulstrekk. Etter å ha kjørt Audi Quattro i mange år er en blitt vant med trekk på alle fire i alle forhold, ikke bare vinterføre. Bagasjerommet har også fått merkbart mindre volum pga. batteripakken og er i minste laget for en ståpass stor bil.
Teknologi
Dette er 7. generasjon BMW 5 serie, lansert i 2017 og har det aller siste av teknologi fra BMW. iDrive systemet er sist generasjon med touch skjerm og svært høy oppløsning. Instrument foran sjåføren er også digital og endres ut fra modus og innstillinger. Bilen leveres med nøkkel som har digital skjerm og kan vise lufttrykk, rekkevidde og en hel rekke med funksjoner. I tillegg leveres det med en app til mobilen som gir detaljert informasjon om kjørestil, forbruk og en kan planlegge rute og sende det til navigasjon i bil. Selvsagt kan en låse opp og igjen bilen, tute med hornet og blinke med lys og planlegge avreise og ha varm eller avkjølt bil ut fra årstiden. Dette fungerer svært bra. Dette eksemplaret av bilen har de fleste utsyrspakkene og har BMW sin versjon av selvkjøring, dvs. bilen styrer selv om den kjenner igjen vegmerking. Det som kanskje imponerer mest i bilen er ryggekamera som er det samme som leveres til siste modell Rolls Royce. Det er 8 kameraer rundt bilen som behandler alle bildene sammenhengene og setter dem i system slik en kan se bilen fra alle vinkler, utenfra og mot bilen. Det må rett og slett oppleves fordi det er vanskelig å forklare. Head up display har en svært bra visning av blant annet navigering og leser skilt slik en alltid kjenner fartsgrensen.
Konklusjon
Er så en hybrid bedre enn sine bensin, diesel og el. bil konkurrenter. Etter å ha kjørt 10 000 km på 6 mnd. har jeg en personlig mening, men anser det ikke som en konklusjon for alle. Skulle jeg i dag valgt mellom BMW 530i og 530e uavhengig av avgift og pris, der forskjellen mellom de to variantene er i utgangspunktet kun hybridsystemet, ville jeg valgt hybrid modellen ganske enkelt på grunn av komfort og ekstra dreiemoment. Ville jeg valgt el. bil? Nei, ikke som hovedbil i familien pga. rekkevidde på lengre turer, og jeg vil ikke bli stående og lade langs landeveien. Slik jeg ser hybrid er det et godt alternativ til diesel. En får vel så bra drivstofføkonomi og samme dreiemoment. Fordelen foran diesel er bedre kjørekomfort.
Tekniske data
Egenvekt: 1845 kg
Effekt: 252 hk
Dreiemoment: 420 Nm
Pris: veil ca. 800 000,- i gjeldende utstyrskonfigurasjon.
Tekst og foto: Kjetil Kleppe v/Megabite AS