Test av BMW X3M
Det er første gang Kvål Auto bloggen tester en SUV, men dette er ikke hvilken som helst SUV, men en X3M utgave fra BMW. Spørsmålet blir da følgende. Er dette en skikkelig M-utgave fra BMW?
Flere og flere produsenter bygger sportslige SUV-er som skal ta deg opp veien til hytta samtidig som de skal være raske og gode på bane, en kombinasjon som er vanskelig å få til. BMW har laget M utgaver av både X5 og X6, og X3 er sistemann ut i rekken. X3M leveres også i Competition utgave som bilen vi kjører i dag.
Sjåførskolebil
Bilen eies av Olavs Trafikkskole, en sjåførskole i Sandnes som har erfaring med å tilby sine elever spesielle biler. Tidligere i Kvål Auto bloggen har vi testet Audi RS6 som sjåførskolebil fra samme skole. X3Mèn har også ekstra sett med pedaler og speil som en skikkelig skolebil skal ha. Det er kjekt at det finnes sjåførskoler som gir det lille ekstra.
Flaks eller uflaks, men været tilsier skikkelig norsk vinterføre. Snødrev og til dels snødekte veier på deler av ruten gjør turen spennende og relevant for en SUV. Turen går fra Kvål Auto i Sandnes til Sokndal i sør. Vi besøker på ny Motorcenter Norway, kanskje det flotteste baneanlegget i Norge. Det arrangeres banekjøring på snø denne dagen og siden vår testbil har piggdekk får vi ikke slippe utpå banen, noe vi var klar over. Ordin Orre fra Kvål Auto har et stort nettverk med bekjente og om ikke lenge får vi låne en Ford Focus RS med 350 hk og firehjulsdrift. Det ble noen fantastiske runder med full drift i snø og slaps som var en fin inspirasjon og start på dagen.
Motor fra M3
For de som er interesserte i tekniske data er det greit å opplyse om at motoren i X3M er den samme rekkesekseren som står i nye M3 med 510 hk med 610 Nm dreiemoment, noe som gjør den til verdens sterkeste rekkesekser. 0 – 100 går unna på 4,1 sekund, og om vi kjenner BMW rett så er den enda raskere en hva som er oppgitt. Snødekte/våte veier, samt piggdekk gjør at vi ikke får testet dette. Kreftene føres til hjulene gjennom en åttetrinns M Steptronic girkasse og deretter til xDrive-systemet som er identisk med M5, men uten mulighet til å kjøre i kun tohjulstrekk som M5 har. Det er full mulighet til å sette opp bilen som en vil gjennom Idrive systemet og med de legendariske røde M knappene på rattet. Her kan en velge oppsett på støtdempere, girkasse og motor. Lydbilde endres deretter ut fra hvilken modus en velger. Lydbilde på motoren er bra, selv om entusiaster ville ønske enda mer lyd. Kravene til lyddemping i EU er i ferd med å ødelegge for flere sportslige biler. Interiøret er flott, og samme kvalitet en er vant med fra nye BMWèr. Elektronikk og infotainment (iDrive 6.0) er ikke siste versjon, og skjermstørrelse er ikke av de største kontra nyere modeller fra BMW fra samme år noe vi er vandt med i den utvikling som bilverden opplever i disse dager.
Turen vår går videre til Sirdalen, og jo høyere til fjells vi kommer, jo mer fantastisk opplevelse får vi, både med føre, snødekte trær og en bil som er i sitt rette element. Bilen drar utrolig godt uansett turtall og en føler aldri at den går tom på toppen av turtallsregisteret. Responsen i motor er også upåklagelig. Det er vanskelig å gi en fullverdig konklusjon på kjøreegenskaper gitt at bilen står på vinterdekk. Vi har heldigvis vært så heldige å få teste tilsvarende bil hos Bavaria på Forus på sommerføre med sommerdekk, og kan derfor gi mer kvalifiserte tilbakemeldinger en hva som ville vært mulig etter turen til Sirdal. Bilen er relativ fast og hard i fjæring, og er nok på grensen til hva mange vil akseptere i en slik type bil men likevel innenfor og kan kalles for en komfortabel bil når den kjøres på mykeste setting. Testbilen er som nevnt en Competition utgave, og har et stivere M- understell en standard versjon.
Vi kjørte av hovedveien og fikk prøvd bilen ubrøytet snødekt vei med til dels svært glatt føre. Selv om det er en hardbarket M versjon avviker ikke bilen kontra en ordinær X3 eller noen annen SUV på slike forhold, og selv de bratteste snødekte bakker bød ikke på motstand. Det var først når fotografen gikk ut av bilen og hadde problem med å få med seg beina vi innså hvor glatt det var. Litt spenning var det selvsagt på returen ned bakkene.
Alt i alt er det imponerende hvor bra og sportslig en SUV kan føles. M divisjonen til BMW har ikke glemt sine kunster, og forvandlingen fra en ordinær X3 er stor, og det å sammenligne denne med en ordinær X3 nytter ikke.