Enda en test fra Kvål Auto
Test av Audi R8 ABT
Det er en regnfull dag når vi stiller opp utenfor de flotte lokalene til Avetti på Klepp. Vi har avtalt å testkjøre Audi R8 ABT, en bil som Kvål Auto nylig har byttet motor på.
Det er undertegnede, som selv eier en nyere R8, samt Ordin Orre fra Kvål Auto som på ny er ute på testkjøring for Kvål Auto bloggen på tross av regnværet. Argumentasjonen går allerede før vi kommer inn i lokalene. La det regne, dette er en Audi, ikke BMW, og vi snakker Quattro her er argumentasjonen, noe som får Ordin til å le da han som BMW entusiast har hørt dette mange ganger før.
Bilen vi skal prøvekjøre er en Audi R8, 2009 modell. Den er ombygget av ABT i Tyskland med kompressor og er bremset til 575 hk. Det som er unikt med denne bilen er at det er en av kun 35 biler som er bygget. Ombyggingen er godkjent og innført i vognkort. Det medfølger også alle papirer fra TUV og ABT inkl. dynomåling som dokumentasjon på ytelse. Avetti på Klepp tok bilen i innbytte og det viste seg at bilen hadde feil på motor og ble levert til Kvål Auto for utbedring. Feilen ble identifisert og ny motor ble bestilt fra Tyskland. Motoren er av siste generasjon R8 motor som er noe forbedret fra første generasjon.
Motorbytte
Kvål Auto påtok seg jobben på tross av kompleksiteten i å bytte motor i en slik bil. Kvål Auto er et av få verksteder i Norge som har erfaring med slike biler fra før, noe som helt klart hjelper. Etter motoren ble byttet valgte Avetti sammen med Kvål Auto å frakte bilen til ABT i Tyskland for kontroll. Kvål Auto har kompetanse til å utføre dette selv, men siden bilen var en av 35 biler som er modifisert av ABT ønsket alle at jobben ble kvalitetssikret av dem for å sikre at bilen var iht. spesifikasjoner fra opprinnelig leverandør. For de som ikke kjenner til ABT så er det et stort selskap i Tyskland som bygger løpsbiler med hovedfokus på VAG. ABT jobber også for Audi og har en rolle i deres motorsportsatsning. De bygger også om standardbiler med alt fra motor, drivverk, bremser og styling. Bilen står for salg hos Avetti på Klepp i skrivende stund.
Bilen vi kjører er sølv metallic og ser svært velholdt ut. Den går svært kultivert på tomgang på tross av kompressoren og det er først når en gir gass en hører kompressoren tydelig. For de som ikke kjenner så godt til Audi R8 er det Audi sitt første forsøk på å lage en supercar, en midtmotor sportsbil som deler sin aluminium-space-frame med Lamborghini Gallardo og har en vektballanse på 44/56 foran vs bak i prosent. Bilene er håndlaget på egen fabrikk og det produseres kun noen få tusen biler pr. år.
Motorbytte hos Kvål Auto AS
R-Tronic
Bilen er utstyrt med en girkasse som heter R-Tronic. Selv om den girer automatisk, eller manuelt med «flappy-paddle» på rattet må en ikke gå i den fellen å tro at dette er en automatgirkasse. Dette er en mekanisk manuell kasse som girer elektrohydraulisk. Den er ikke så myk og rask som nyere dobbeltclutch kasser og har kun en clutch, men gjør jobben overraskende bra. En må «lære» å kjøre bilen i bykjøring for å unngå uventede girskift som kan virke irriterende. Det går likevel ikke lang tid før en mester dette og begynner å like girkassen. Den girer raskt når en kjører aggressivt i sport setting. Girkassen diskuteres mye og konklusjonen er at vi begge kan leve med den og en må forstå konstruksjonen på girkassen for å forstå hvordan den reagerer. Audi R8 kom ikke med dobbeltclutch girkasse før i 2013.
Design som vekker oppmerksomhet
Quattro = godt feste
Som allerede nevnt har bilen Quattro noe som gjør bilen svært sivilisert på tross av det våte føret. De fleste som har kjørt motorsterke biler med bakhjulstrekk kjenner godt følelsen av mangel på grep når bakenden slipper ved pådrag. Her fremstår R8èn svært sivilisert og trekker jevnt med godt grep selv om det regner kraftig og følelsen av grep og kontroll er bra. Motoren er som nevnt ny og ombygget av ABT i Tyskland med kompressor. Ved pådrag oppleves motoren som responsiv noe også originalmotor er kjent for, men etter kort tid kjenner en at bilen skyver merkbart bedre og bilen går svært bra. Den er nok ganske sammenligningsbar med V10 versjonen av R8 mht ytelse og trekkraft. Legger en til hylet fra kompressoren er det en ganske berusende følelse. Under en fotosession sto undertegnede langs veikanten mens bilen kjørte forbi, noe som ga en rask assosiasjon til å være på en racetrack med et fantastisk lydbilde alt på god avstand når bilen nærmet seg.
Alle Audi R8èr er svært siviliserte å kjøre. Sett bilen i gir og kjør, og den er nesten like lettkjørt som en A4. Bilen er svært dynamisk og kontrollerbar om en kjører raskt. Denne bilen var ikke noe unntak og kjøreturen var en drøm. I tillegg er komforten på topp og like god som hvilken som helst Audi. Understellet er godt avstemt og komfortabelt selv om den er stiv. Denne bilen her er også utstyrt med Magnetic Ride som skrus av og på med en knapp i midtkonsollen og gjør at støtdemperne justeres kontinuerlig etter underlaget for å få mer sportslig kjøring. Støtdemperne benytter en spesialveske med små magnetiske partikler som endrer viskositeten nesten kontinuerlig basert på sensorer i hjuloppheng, styring og esp system. Dette styres av en egen datamaskin.
Alternativer?
Som på alle testkjøringer diskuteres det heftig i bilen. Ville en kjøpt en slik bil eller ikke, og hva er alternativene? Undertegnede er litt partisk her da jeg alt eier en R8 og kjenner alle egenskaper for og imot en slik bil. En ting er likevel alle enige om. En Audi R8 er en bil som alle elsker å kjøre. De er lettkjørte og dynamiske. Karakteristikken i kjøringen er mer superbil en andre sports coupeèr. Konseptet med midtmotor hvor en sitter nærmere forakselen sammen med et svært godt chassis gjør at responsen og følelsen på styring blir svært bra og en er mer i ett med bilen en med svært mange andre biler. Enkelt fortalt føles bilen litt mer «gocart» ved aktiv kjøring enn biler med «standard» oppsett med frontmotor og bakhjulstrekk. Bilen er likevel ikke for alle og det er nok negative punkter å gripe fatt i. Først av alt er det en toseter, den har lite bagasjeplass og nesten ikke noe oppbevaringsrom. Bilen er lav med lange dører og parkering i trange parkeringshus er ikke nødvendigvis det kjekkeste en gjør. Dette medfører at få kan ha en R8 som sin eneste bil, selv om det helt klart er mulig. Dette gjør nok at mange vil velge andre alternativer. Quattro med trekk på alle fire gjør bilen fullt mulig å kjøre på Norsk vinterføre om en vil ta kostnaden med å kjøpe vinterdekk i enorme dimensjoner.
Viser igjen i trafikkbildet
For de som velger å kjøpe M biler fra BMW eller RS modeller fra Audi er dette biler som en må være litt mer entusiast for å skille ut fra standard modeller basert på det ytre. Selv bestemor ser at en R8 er unik og som eier av slik bil må en være forberedt på at en ikke er anonym i trafikkbildet. Selv har jeg erfaringer på dette området og etter en tur med en R8 vet «halve bygda» hvor en har vært, og en erfarer at folk henger i bakruta på bilen foran deg for å ta bilder osv. Som entusiastbil er den fantastisk og en bil jeg absolutt kan anbefale.
Vi ønsker å takke Kvål Auto AS sin samarbeidspartner
Avetti med lånet av bilen. For de som er intressert i en R8, ta turen innom butikken på Klepp og ta en kikk på dette unike eksemplaret.
Kontroll, selv på våte veier
Bildegalleri Audi R8 ABT
Klikk på bildene for stor versjon.
Bilde av bilen utenfor Avetti sine nye lokaler på Klepp.