Kvål Auto blogger om aktuelle saker og testkjører spesielle biler. Følg med på KvålBloggen

BMW M5 - et råskinn i forkledning!

Vi tester en legende

Test av BMW M5 F10


BMW M5 er gjennom årene blitt en legende og første generasjon ble produsert i 1986. Etter det har det blitt lansert 6 generasjoner. Denne gangen skal Kvål Auto teste siste generasjon med betegnelsen F10.

kle 8446
De fleste bilinteresserte fikk med seg forrige generasjon M5 sin berømte V10 motor. Bilen vakte beundringer blant alle motorinteressert når den kom på markedet i 2005. Hva i all verden tenkte BMW på når de kom med V8 med turbo var det mange som tenkte når F10 generasjonen ble sluppet på markedet. Undertegnede var nok litt skeptisk selv når det kom for en dag. Men det er viktig å ikke være forutinntatt og heller være åpen for å teste for så å konkludere etterpå. En ting er nok likevel sikkert, årsaken ligger i å få ned drivstofforbruk som ikke kan sies å være på den grønne siden med v10èren.

Testeksemplaret vårt, en 2011 modell med nær sagt alle options som kunne leveres av BMW. Utstyrt med nye Super Sport fra Michelin er vi sikret en riktig forståelse av bilens egenskaper. Solen skinner, 22 grader og alle forhold ligger til rette for en optimal kjøreopplevelse. En må ikke være over middels interessert i fysikk for å forstå at denne bilen ikke trives like godt i regnvær med bakhjulstrekk. 560 hk og 680 Nm dreiemoment krever feste om en skal kunne nyttiggjøre seg av den ekstreme ytelsen.
KLE_8454
Lyden i bilen er på en måte annerledes, vanskelig å si, men ikke helt samme V8 lyd en forventer. Lydbildet er fint, men mangler litt av det eksklusive snerren og vrålet en får av andre potente V8ère. Om dette er bevisst fra BMW siden dette tross alt er en sedan, ikke et midtmotorisert monster vet jeg ikke? Lydbildet er likevel bra, og den gir mye lyd når spjeldene i eksosen åpner. Når det gjelder tema motorlyd er det noe som skurrer hos meg, ikke bare hos BMW men svært mange bilprodusenter når de «jukser» med å gjengi lyd i bilens høyttalere for å få et bedre og mer justerbart lydbilde i bilen. Er dette juks? Vanskelig å si, men personlig foretrekker jeg ekte lyd over hele skalaen, også innenfra.

Bilen er råsterk, uansett hvor og når så drar den ekstremt og stopper ikke. Den bare skyver og skyver og farten øker dramatisk. En liten forbikjøring og en blir skremt av speedometerets visning. Bilens størrelse og lydbilde gjør at en ikke merker farten så godt. En stor forbedring fra forrige generasjon M5 er girkassen. F10 er utstyrt med moderne dobbeltclutch girkasse, og er etter sigende blant de beste i verden. Hurtighet på giring kan justeres i flere trinn. Både opp og nedgiring føles bra og lynraskt som annonsert. For de som har kjørt M biler fra BMW før så kjenner en til mulighet for å programmere egen M knapp med ønskede innstillinger på både styring, gir, understell osv. Denne generasjonen har to M knapper, og det er jo bra. Dobbelt så mye av noe som er bra kan vi ikke si at er annet en bra. Det tar likevel litt tid å lære alle justeringsmuligheter som denne bilen har, men forskjellen er merkbar.M5 F10 er en eksklusiv bil. Robust, stor og godt utstyrt. Komforten er like bra som en standard 5 serie. Dette er en bil som er god å kjøre til hverdags og langtur.
KLE_8434
Tekst og foto: Kjetil Kleppe v/ Megabite AS

Eldre innlegg