Vi fortsetter med testing av spennende biler
Test av Mercedes CLS55 AMG
Denne gangen er det Mercedes CSL55 AMG 2005 mod som står for tur. Dette er utvilsomt en spennende bil og forventningene var høye til denne bilen. Når Ordin og undertegnede skal ut å teste bil er vi som vanlig heldige med været, også denne vårdagen med 16 grader og sol. Vi setter kursen mot Sirdal.
Selv om bilen har imponerende spesifikasjoner er den overraskende behagelig og rolig. Den sluker ujevnheter i veibanen langt bedre en andre biler i samme klasse, og støy i kupeen er behagelig lav. Den gir en kvalitetsfølelse også utover det som er vanlig på alt en ser og kjenner på. Interiøret er typisk Mercedes og tredetaljer dominerer, noe som ikke nødvendigvis tiltrekker alle aldersgrupper. Dashbordet er trukket med skinn, og sammen med alt annet materialvalg gjør at kvalitetsfølelsen kjennes bedre en mange konkurrenter. Det eneste som trekker noe ned er knapper på ratt for manuell girvalg på automatkassen som kjennes litt plastikk ut.
Ved første pådrag kjenner en straks at AMG har hatt et ord med i laget. Motorlyden er rett og slett utrolig for en slik type bil! Den sofistikerte lyden ved rolig kjøring forvandles til et brøl og en karakteristikk som er typisk for heftige Mercedes V8èr og AMG har nok også hatt et ord med i laget her. Rett og slett fantastisk! Bilen trekker vanvittig bra over hele turtallsregisteret og en kjenner det er mye dreiemoment tilgjengelig. Bilen er stødig i høy fart og bremsene imponerer. Automatkassen er ikke helt på høyde med de som er på markedet i dag, men en må se det i forhold til at bilen er 7 år gammel. Den girer raskt men har bare fem gir kontra nyere modeller som har både 7 og 8. En ting som irriterte begge testsjåfører er ved småkjøring bruker girkassen lang tid fra og veksle mellom revers og drive når en skal manøvrere og snu bilen. Dette er noe flere Mercedes modeller har, og er ikke unik for vårt testeksemplar.
Om en sammenligner AMGèn med andre i sin klasse, eks større Audi modeller og BMW M5, er det tydelig at Mercedes har mer fokus på kjørbarhet og komfort. Understellet har flere settinger på luftfjæringen og det var dessverre lite forskjell på disse, men uansett er den svært komfortabel, også på bykjøring. Ulempen med dette er at den sliter med å matche andre i samme klasse på kjøreegenskaper når en kjører mer aktivt. Den blir rett og slett for myk. En får ikke den presise følelsen en slik råtass bør ha når det går fort i svingene. Den duver litt for mye etter undertegnede sin smak. Den ligger også klart etter BMW på tilbakemelding og presisjon i styringen. Den blir litt upresis, men er langt fra dårlig.
Konklusjonen vår er helt enstemmig. Mercedesen har en svært god balanse mellom daglig kjøring og den sportslige kjøringen den kan innby til om en vil. Den er ekstremt brutal, mye dreiemoment, fantastisk lydbilde når en behøver det, men med å gå av gassen gir den samme komfort en forventer i en luksusbil. Den har et eksteriør som noen elsker, andre hater, men den har ikke så store forskjeller fra ulike generasjoner som andre merker har og er mer å se på som facelift opp til den helt nyeste modellen.