Test av BMW M3 F80
Vi kjører nye BMW M3
Alle som elsker bil har et forhold til betegnelsen M3 fra BMW. Første modellen ble lansert i 1985 og totalt har det vært 5 generasjoner hvor siste har fått betegnelsen F80 blant entusiaster.
Mange fryktet M3 var død da BMW lanserte M4, men kort tid etterpå kom det en firedørs utgave med samme spesifikasjon og navnet M3. Vi har vært så heldige å låne en svært flott 2015 modell M3 med den svært spesielle fargen Austin Yellow. Fargen leveres kun til M biler slik alle entusiaster skiller denne fra naboens 3 serie diesel på en kilometers avstand. Fargen er utrolig flott i sollys og M3 sine særtrekk i karrosseriet kommer ekstra godt frem kontra eksempelvis en sort utgave siden skyggeeffekten fremhver konturer og karrosseriutvidelser som skjermer og panser ol. Bilen vekker enorm oppsikt og vi opplever at folk følger etter bilen og tar bilder langs veien.
F80 M3 er utstyrt med en 3-lites biturbo rekkemotor med 431 hk og 550 Nm dreiemoment. Girkassen er en DCT dobbelclutch kasse. For enkelte var det en nedtur fra v8 fra forrige generasjon, men det er en grunn for å gå ned i motorstørrelse, og det er en kombinasjon mellom det å møte Euro 6 standarden på utslipp, samt å spare vekt og øke dreiemomentet gjennom turbooppsettet. Undertegnede har kjørt begge to, og det er ingen tvil om at siste generasjon rekkesekser er en fantastisk motor med merkbar mer drag en forgjengeren, men på bekostning av et litt mindre eksotisk lydbilde.
Bilen har alt utstyr som BMW kan levere og komforten er overaskende høy. En kan programmere to M knapper til eget oppsett og girkassen sin hardhet kan justeres i tre trinn. Dette betyr i praksis at bilen kan gå fra å være svært komfortabel til å bli en løpsbil med å trykke på en knapp. Bilen har også adaptive led lys som følger veien gjennom kurver og tilpasser seg møtende kjøretøy på en ny måte kontra å dimme opp/ned. Aktiv kjøring på mørk vei gir en ny opplevelse. Det medfølger apper til bilen, både fra BMW, men også fra M-avdelingen til BMW. En kan identifisere kjøretøyets lokasjon, låse opp/igjen, planlegge rute og sende til navigasjon osv. I M-appen kan en se ytelse og kjøremønster osv. Det medfølger også egne M fester for GoPro kamera som skrues inn i slepekrok festene og kan gi noen fantastiske filmer for de som vil utforske dette.
Performance
Ytelsen er brutal, og bilen stopper ikke å dra. Vi hadde ikke bane tilgjengelig, så vårt inntrykk er basert på aktiv kjøring på norske veier. Bilen føles utrolig sterk og responsiv, og velger du å skru av traction control må du virkelig vite hva du begir deg ut på. Bilen river seg løs på et øyeblikk nesten uavhengig av hastighet, spesielt om en er hard på gassen med kalde dekk eller på fuktig asfalt. Bilen krever gode dekk og god temperatur i asfalten for å få grep, men da sitter den godt. Jeg mistenker at BMW kommer til å lansere trekk på alle fire hjul ved neste modellskifte på samme måte de gjorde på siste generasjon M5. 0 – 100 skal iflg. fabrikken gå unna på 4,1 sek, men BMW er som vanlig litt konservative og vi greier å måle dette til under 4 sek. ved de forholdene vi hadde under testkjøringen. Girkassen imponerer og er nok blant det beste på markedet og merkbart bedre en eksempelvis AMG C63s som er en av konkurrentene.
Kjøreegenskaper
Styreresponsen er fantastisk, og kan stilles i tre forskjellige moduser – fra lett til hard. Bilen responderer momentant og gir god følelse med underlaget. Understellet kan også stilles i komfort, sport og sport pluss. Sistnevnte er vanskelig å få noen effekt av på vanlig vei og er nok tiltenkt banekjøring. Siden vi ikke hadde tilgang til bane er det vanskelig å vurdere bilen fullt ut. Grepet er enormt og følelsen av kontroll er der, men bilen kan oppleves brutal og farlig om underlaget er vått eller dekkene er kalde. Bilen oppleves mye mer dynamisk en storebror M5, mye på grunn av lavere vekt.
Konkurrenter
Undertegnede har kjørt bilens rivaler, herunder Mercedes AMG C63s og Audi RS5. Selv om de konkurrerer i samme segment er de svært ulike. M3èn oppleves som mest dynamisk av de tre mht. styrerespons og kjøreegenskaper, men AMGèn har en mer brutal motor med bedre lydbilde, hvorpå RS5èn er mer sofistikert og moderne allbruksbil som er lettere kjørbar i alle værforhold.
Konklusjon
For et utrent øye kan M3 virke som en stylet 3- serie fra BMW, men et dypdykk under overflaten så er dette heller en svært rå sportsbil forkledd som en 3- serie. Det er imponerende hva BMW har klart å få til her og en sitter igjen med et stort smil etter en kjøretur. Bilen har bruksegenskaper som en vanlig familiebil, men kan likevel hevde seg mot midtmotor superbiler på bane. En forventer rett og slett ikke slike egenskaper av en slik kategori bil og må bare oppleves. På den negative siden er så mye ytelse med kun trekk på bakhjulene vanskelig å kombineres som helårsbil. En får ikke mye utbytte av ytelsen så fort temperaturen synker ned mot null og dekk og asfalttemperaturer er lave, eller våte. Som helårsbil vil nok alternativet fra Audi være mer egnet, men skal du ha en bil som vekker bilentusiasten i deg og en bil du vil kjøre dynamisk med, eller ta den på bane finner du få biler så godt egnet som BMW M3.
Tekst og foto: Kjetil Kleppe v/ Megabite AS